Elbiler og andre alternativer

Så var der lige den her i JP.

Vi undrer os jo ikke med den generelle mangel på nytænkning og fremsynethed der præger debatten.

Næh..lad os beholde vores gode gamle diesel slæder, de er jo de miljøvenlige.

Jeg citererer lige mig sæl:

Problemerne med ALLE de alternative former er at der mangler ordentlige udregninger, og at der ikke foretages langsigtet planlægning.
I USA er det en republikansk hjertesag at få holdt live i den konventionelle Bio Ethanol på Majs og Soja Bio diesel produktion.
Det holder liv i deres landbrug. 25% af amerikansk Majsproduktion går til Ethanol.
Og Demokraterne er næsten lige så begejstrede.
Win-Win
Det betyder at andre alternativer ikke får penge til udvikling.
Hvis man var startet på algebaseret produktion på affaldprodukter og havde støttet det i samme omfang fra starten ville priserne på det være faldet kontinuerligt og været konkurrence dygtige i 2018. Algebaseret produktion ville kræve 1/10 af de arealer der nu bruges til produktion, og ville fra starten have kunne benytte affaldsprodukter

EU har lagt straftold på importeret amerikansk Biodiesel fordi man mener at det er for kraftigt statsstøttet.

Haldor-Topsøe har deres TIGAS produktionsmulighed som alternativ til alle de fine enzymer til Bio2. De er så også lidt mere på vej i øjeblikket

Men alt dør i et sammensurium af lobbyisme og politik
Nu er det ikke kun et spørgsmål om energipolitik og miljø, nu er det også et landbrugspolitisk spørgsmål.

Der bliver altid valgt den kortsigtede og absolut sikre løsning.

Vi kan få diesel biler, kan vi.
Det ved vi hvad er. Selv om det er en forsvindende ressource.

Resten er behæftet med usikkerheder på beregningerne af hvor CO2 neutralt det er “Well to Wheel”, forskningen har ringe muligheder, og de økonomiske incitamenter for dem der skal levere teknologierne i bilerne, nemlig fabrikkerne, forsvinder hvis ikke markedet understøttes gennemført
Og det gælder både El, Ethanol, Butanol, biodiesel, brint o.s.v.

Saab BioPower har mistet meget markedsandel i SE og er helt fjernet i UK porteføljen.

Det er ikke fordi Diesel er mere CO2 neutralt, det er fordi det er nemmest at måle på.

ALLE teknologierne er interessante, men de kræver allesammen et understøttet marked for at kunne udvikles.
Og det er politik.

Der tænkes ikke så meget i miljø

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *